Exotiska frö…

2013 feb 281 Har sått lite frön idag som känns lite exotiska för mig. De stora på bilden har suttit på en magnolia som växer i Italien…det var en trevlig kollega till mig som norpade åt sig en hel frökapsel när hon var där, sedan fraktade hon hem den till Sverige (fast det är förbjudet). Jag sådde den på två sätt, jag lät några ligga i vatten ett dygn och de andra la jag direkt i såjord.

De mindre fröna som sitter kvar i sin balja plockade jag (fast det är förbjudet) i Turkiet när jag var där höstas. Har ingen aaaning om vad det är för träd…trodde först att det var en Jakaranda, men den har mer runda fröbajlor. Trädet har en lila blommning, så mycket vet jag. Hoppas att de vill gro!

4099-catalpa-bignonioides-nana Apropå exotiskt så vill jag visa lite bilder på ett träd som bara för några år sedan ansågs som exotiskt här i Sverige.Catalpa bignonioides, Katalpa eller Trumpetträd även kallad. Den härstammar från sydöstra USA och är ett medelstort träd, upp till 15 meter högt. Klarar zon 1-2 och vill stå vinskyddat. Den får otroligt vackra blommor som liknar orkidéer. Jag har ett själv i min ägo sedan tre år tillbaka som jag köpte på Lavendelgården i Olsäng, www.lavendelgarden.se .Den har inte blommat ännu och det lär nog dröja några år tills det sker, inget är som väntans tider sägs det…

15264-catalpa-bignonioides-00185-020811-359509Visst har katalpan både vackra blommor och blad?! De sitter i stora klasar…

catalpa-blomHär ser man att blomman ser ut som en orkidé. Vacker!

Ha det gott♥/Anna

widget

3 thoughts on “Exotiska frö…

  1. åhh gud vad spännande med lite andra frön… tror dock de kanske behöver lite exotiskvärm med så inglasad altan eller växthus får dem nog att gro-….underbart träd aldrig sett för…. kommer gärna o se hur ditt blommar! jag har istället en ovanlig Ginko och tulpanträd på trädgården

  2. Hej Åse
    Just nu har jag satt frösådden vi ett element så att det blir lite varmt, när de har grott så ska de få stå i mitt frörum. Min Katalpa har inte blommat ännu, jag går fortfarande och väntar tyvärr. Ett Tulpanträd har jag också i min trädgård, fast jag har bara haft den i två år så den har inte heller blommat…tror att jag läst någonstans att det kan ta upp till 10 år innan det händer. Ett Ginko träd har ja alltid önskat mig, fanns ditt när du flyttade in i huset eller har du planterat det själv? Den har så fina blad tycker jag, den skulle jag gärna vilja se ”live”! Det få bli ”kaffe i solen” till våren tror jag bestämt 🙂

Kommentera

