Vårinspiration och en lisa för själen!

2013 feb 001Var på så dåligt humör igår när både dator och internet krånglade…jag är beroende av dem båda eftersom jag  pluggar till trädgårdsarkitekt via webben. Kände att jag behövde släppa allt efter ett antal timmar och bestämde mig för att åka till mitt favorit ställe, Blekingeplantan. Där fanns det fullt av växter, fröer och massa andra tillbehör, det var verkligen en lisa för själen just då. Det blev ett antal växter och krukor av zink inhandlat och jag åkte därifrån med glatt humör…

2013 feb 012Så här blev resultatet av det inköpet! Först en underbar växt som heter Kungsängslilja (Fritillaria meleagris),  de höga växterna i krukan… den är inte utslagen ännu men du kan se på bilden nedanför hur den kommer att se ut när den blommar. Kungsängsliljan är en lökväxt  som vill stå ljust och svalt. Kan även planteras ut i trädgården efter blommning, passa då på att samtidigt gödsla med benmjöl.

De små växterna i krukan är vit pärlhyacint (Muscari), också en lökväxt som man kan plantera ut… 

fritillaria-meleagris

Kungsängslilja (Fritillaria meleagris).

2013 feb 004

Redan i knoppstadiet kan man ana det rutiga mönstret som Kungsängsliljan har…

 

Ha det gott ♥ / Anna

widget

2 thoughts on “Vårinspiration och en lisa för själen!

  1. så snyggt!! måste med göra mig en fin lökdekoration här hemma…. Kungsängsliljan har vi i trädgården! hoppas den kommer åter i år efter höstens omplantering av div lökar!

Kommentera

