Blommig fredag!

1-Blommig fredagPå bloggen Bland bladlöss och rosor finns det ett slags upprop där man att dela med sig av sina inlägg utifrån ett förutbestämt tema. Detta sker på fredagar, som idag! Jag tänkte delta för första gången och det ska bli otroligt spännande att få läsa alla andras inlägg kring temat som denna vecka är ” Vad blommar just nu?”

Detta blommar hos mig…

DahliaDahliorna är nästan som finast nu, de blommar så generöst och är tacksamma att ta in som snittblommor. Det är första året jag har  Dahlia och det kommer jag att forsätta med kan jag säga..

På bilden Dahlian ‘Creme de Cassis’

pompom

Även den vackra Pompomdahlian ‘Rocco’ blommar överdådigt, jag har den i en stor murarhink (50cm) och där trivs den utmärkt.

Det syns att Dahlian är släkt med potatisen, kolla bara på blasten på bilden nedan. Innan pompomdahlian började blomma trodde många besökare att det var just potatis jag odlade i hinken…:)

DahliaAnnat som blommar är lavendeln, den är inne i sitt andra flor efter att jag klippt bort de vissna blommorna.

osorterade 008Även skärmlavendlen är inne i sitt andra flor denna säsong..

luktärtLuktärten ‘Prima Ballerina’ fortsätter att blomma ännu…

frilandshibiskus

Frilandshibiskusen står fint…

Jätteverbena….

osorterade 009Hortensiorna är superfina, både de nya blommorna och de gamla…de skiftar färg! Detta är en ‘Endless summer’ och gör verkligen skäl för sitt namn.

osorterade 024 (2)Sist men inte minst Ringblomman ‘Peach Sherbet’

Det som slår mig när jag ser denna samlig blommor är att jag är ganska konsekvent när det gäller färgval i min trädgård…precis så som jag vill att det ska vara!

Vill önska er alla en trevlig fredag och helg!

Ha det gott♥/ Anna

widget

9 thoughts on “Blommig fredag!

  1. Vad roligt att du hänger på! Välkommen! Jättefin färgskala, älskar de rosa och lila tonerna. Jag visste inte att potatis och dahlior är släkt.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

  2. Har precis återupptäckt dahliorna i år och visst är de härliga!! Jätteverbenan du har i rabatten – övervintrar den där eller kommer du ta upp den? Mina står i krukor och de som sår sig ute brukar dö… Svala, sköna färger du visar!

    Ha det gott! /Carina

    • Tack Carina!
      På fröpåsen till jätteverbenan står det att i zon 1 är den flerårig…så jag tänkte prova att låta den få stå kvar i vinter och se om den överlever. Det är en upphöjd rabatt och väldränerat så kanske… om inte annat så lär den fröså sig. Har en planta i kruka som jag tänkte att jag skulle ta in…för jätteverbena har blivit ett ”måste” för mig.

  3. Så mycket vackert du har som blommar. Kul med dahlian som förväxlades med potatis. Frilandshibiskus såg jag massor när jag var i Italien för en vecka sedan. Något jag skulle vilja ha men som inte fungerar hos mig (zon 3). Ska bli intressant att följa ditt försök med övervintring av jätteverbenan. Hoppas det fungerar.

    Ha det gott!
    /Anita

Kommentera

