När julen bytte färg…

närbild jul

De flest drömmer om en vit jul så här års,inte jag… Mina drömmar går i rosa och har precis gått i uppfyllelse! Jag pratar om den härliga rosa julstjärnan ‘Princettia’ som har kommit ut på marknaden, svenskodlad dessutom. Egentligen kallas den för höststjärna och finns även i vitt. Efter blomningen (upp till 6mån) kan växten beskäras och planteras om i större kruka. Öka vattenmängden något och häll i svag dos näring, över sommaren kan plantan sedan stå utomhus och tål full sol.

Är du som jag allergisk mot julstjärna kan du ändå ha den om du knipsar bort de små knopparna i mitten, det som egentligen är själva blommorna.

juldekorationHär är ‘Princettia’ planterad i ett betongfat tillsammans med sedum (som sprayats med sliver) och hyacint. Några julkulor och ett fårskinn som underlägg, en julgrupp i rosa är fixad.

bärljungAndra rosa drömmar i mitt hem så här års är Gaultheria(Pernettya)mucronata Ericaeae Bärljung, som har vackra rosa bär.

rosa hyacintRosa hyacinter vill jag inte vara utan…

17Jag älskar att julpynta med växter som bas, här Amaryllis ‘Summertime’ (rosa såklart), Bärljung och sedum i vackra krukor.

hyacint turkosTurkos är en annan favoritfärg…hyacinter i en fruktskål, enkelt snyggt!

trämått med julblommaHar ni gamla trämått hemma är det väldigt snyggt att sätta julblommorna i dessa…

granris i korgEnklast av allt enkelt måste vara en korg med granris och en ljuslinga som går på batteri (granriset står i en hink med vatten)…

plättarNågra fina julkulor i ”plättarna” gör julen…här har jag tagit in sliderankan från sommarplanteringen ute. Till våren får den komma ut igen och då delar jag den i många små plantor så att det räcker till alla utekrukor, just nu är den gigantisk.

trollhassel med kulorI de vackra grenarna från trollhassel (fått av en snäll kollega) hänger det några julkkulor i silver och turkost, i botten är det mossa. Svårare än så behöver det inte vara…

snögubbefamiljHär hos mig är det allt annat än julens röda färg …jag har helt enkelt bytt från röd till julrosa 😉

Ha det gott♥/Anna

widget

11 thoughts on “När julen bytte färg…

  1. Gillar din rosa jul. Princettia har jag planer på att köpa. Vilken snygg plantering i betongfatet. Rosa och silver ihop, jättesnyggt! Ser med förtjusning att du också har en ”Summeritme”. Ser också att din är högre än min. Min växer dåligt men ser fortfarande välmående ut. Ska bli intressant att se hur den kommer att se ut när den slår ut i blom. Trollhassel är så himla snyggt. Undrar om jag inte ska investera i några kvistar. Såg att dom hade i blomsterhandeln. Skulle passa i vår fönsterlösa hall.

    Ha en fortsatt skön rosa julmånad 🙂

  2. Det är snyggt med rosa och turkost… Men, jag är, än så länge, lite för traditionsfast så det blir rött och silver och guld ändå 🙂 Dock är jag precis som du när det gäller julen att jag gillar december innan julafton och tar bort hela julen på annandagen. Jag låter granen stå kvar men plockar bort allt som påminner om jul och pimpar om den till en Nyårsgran 😉

    Kram

  3. Härlig pyntning du gjort! Byter också färgtema med jämna mellanrum, att alltid ha rött passar inte mitt ombytliga sinne 🙂 Men i blomsteraffären idag fanns bara röda, röda, röda och sedan flera rader vita julstjärnor. Så där var variationen mindre än vanligt antagligen är de flesta kunder rätt traditionsbundna.

    Kram, Carina. .

  4. Finfina bilder igen (jag måste också lära mig att fotografera….) Jag gick i motsatt riktning från rosa till rött. Jag har haft rosa kulor i granen de senaste åren, men pojkarna är nu för stora och vill inte ha rosa längre. Det som är så fint! Cyklamen, hyacint, julstjärna, amaryllis, det finns mycket att välja mellan.
    Anna, det är så kul att du vill följa min lilla nystartade blogg, du får ha överseende med mina nybörjarmisstag. Min plattform är lite enklare än wordpress, har inte så mycket funktioner. Jag tittar gärna in hos dig också, jag älskar stilen i både trädgården/huset och på bloggen. Mycket!
    Hälsar Marta

    • Tack snälla Marta för de värmande orden…inte visste jag att din blogg var nystartad. Själv har jag bloggat sen februari i år, man lär sig så oerhört mycket! Så självklart har jag överseende med nybörjarmisstagen, jag gör själv misstag då och då. ..det tar mycket tid att lära sig i början men det är så himla roligt!
      Ha det gott!

  5. Ojoj, vad här har pyntats. Vackert!
    Rosa är en fin färg – passar lika bra till julen som till favoritkulör i rabatten sommartid 😉
    Tack för tipset om widgeten. Ska först uppdatera till senaste WordPress, innan jag ger mig på att installera den. Jag har gratisversionen – vilket bl.a. innebär att jag måste installera och uppdatera allt själv. Jojo. Alltid lär man sig nåt…

    Ha en fin helg!
    Kram Tamara

Kommentera

