Så är livet!

Tänk vad många plantor man får när man sår sina egna. Det finns inget bättre för plånboken när man vill ha en massverkan av en viss växt. Under mina först trädgårdsår sådde jag alla mina perenner och växter som jag ville ha och det kunde lätt komma upp i 300 plantor per år. Det blir en aningens bökigt med så många…

Nu för tiden håller jag antalet nere, kanske inte på sorterna men på antalet som jag sår. Faktum är att man måste inte så  alla frö som finns i fröpåsen på en gång…det går alldeles utmärkt att så resten nästa år eller nästa…

Här är mina sorter 2014!

Sådd 2014

På bilden ser ni bla:

Sommaraster ‘Pavlovla Salmon Rose’,Paradisblomster ‘Cerry Queen’,Törnrosas kortel,Puple Bell Wine’, Penseé ‘Sorbet’ F1, Lavendel ‘Ellegance Pink’, Purpurkorsört, Ringblomma ‘Peach sorbet’,Husarknappar ‘Millions Suns’,Rosenskära ‘Sweet Dreams’,Ekorrkorn,Fjäderborstgräs, Lejongap F1 ‘Snappy Orchid’, Kinesisk förgätmig ej ‘Mystic Pink’, Blåklint ‘ Tom Pouce Pink’, Maryland Zinnia  och sommaraster ‘Chamois Turn’.

Jag har faktiskt tänkt mig att använda några gula växter i år vilket jag annars undviker i alla lägen. Gult, rött och orange är inte min smak helt enkelt! Man kan ju lära sig att tycka om andra färger men… ”man måste ju öva först” som Pippi Långstrump säger (när hon misslyckas med att gå på vatten).

Så nu ska jag öva!

Ha det gott♥/Anna

widget

7 thoughts on “Så är livet!

  1. Många spännande sorter! Jag tror du kommer att börja gilla gult, rött och orange när du övat. Gult hade jag aldrig förr men nu har mina gula och röda delar i trädgården blivit favoriter (även om den största favoriten fortfarande är min vita rabatt).

    Kram Anita

  2. Och gult börjar ju bli lite trendigt, eller hur! 😉

    Häftigt att höra om dina erfarenheter om att så egna perenner! Som ny trädgårdsinnehavare och stora ytor lystrar jag, här ska sås! 300 plantor låter ju fantastiskt! 🙂
    Ha det gott!
    Annika

  3. Jag är hopplös. Jag brukar så alldeles för tidigt. Sen står jag här med rangliga växter och försöker skynda på vårvärmen därute så att mina frön inte ska behöva lida mer än nödvändigt… Det brukar gå, men det är alltid precis på håret.
    Jo, jag gjorde det i år igen. Och nu är mina pärlhirs en decimeter höga…
    Men jag önskar dig all lycka med din odling!
    Ha en bra söndag
    /E

    • Att man aldrig lär sig 🙂
      Nu har jag den förmånen att jag har ett litet kallt rum (10-15 )grader med växtbelysning, där trivs småplantorna alldeles förträffligt. Så det gör inte så mycket om våren dröjer…men det kan bli trångt :/
      Trevlig söndag på dig själv!

  4. Ler gott när jag läste det där om färger och preferenser… För det enda man vet är det som varit. Jag satte några rosa som inte funkade med andra rosa. Analysen sa – de innehåller gult och brunt. Kompletterades med aprikos, lax och koppar. Därifrån har skalan glidit vidare över i mer och mer varmt… Ja – det är väl att öva??!? fast det inte var genomtänkt. I år ska jag igen så lite annueller till mina krukor. Gillar egentligen inte det. Men vitt, purpur och lavendel kändes spännande.. Dina ser ljuvliga ut, dahliorna kompletterar 🙂

    • Tack snälla Carina! Jaså du gillar inte att så annueller? Vad beror det på??
      Vem vet, jag kanske hamnar i den varma färgskalan rätt som det är jag med eftersom övning ger färdighet 🙂

Kommentera

