Dahliadags!

Snart är det dags att återigen börja förodla Dahlia iallafall för oss som bor i södra Sverige. De knölar som jag la undan från förra årets odling har klarat sig relativt bra men vissa av dom var en aningens för torra så jag har sprayat lite vatten på dom för att se om det blir bättre.

Hur jag förodlar Dahlia kan du läsa om här.

Givetvis har jag också beställt nya sorter för dom är ruskigt beroendeframkallande! Prova själv så får du se, det är inte alls svårt 🙂

Dhalior 2014Här ser du alla nya sorter som jag har bestämt mig för att ha:

 ‘Wisard Of Oz’, ‘Pink Skin’, ‘Blue Bayou’, ‘Maldiva’, ‘Lavender Ruffles’, ‘Toto’, ‘Pretty Woman’ samt ‘Happy Single Date’.

Visst är dom maffigt bedårande, jag blir lycklig bara av att titta på dom!

De flesta har jag beställt på Bulbs.se och de lär komma någon gång i mars…

Ha det gott♥/Anna

widget

20 thoughts on “Dahliadags!

  1. Så fina är de, tror dock ja inte klarar av dem… Testar de jag har här nu o Se inför nästa sommar om ja köper flera

  2. Härlig färgkick så här en regnig och grå söndag. Var nere i matkällaren och klämde lite på mina sparade sorter för ett par veckor sen. De flesta verkar ha klarat sig och en del har skjutit skott. Så de ska strax ner i kruka. De två översta från förra året ‘Creme de Cassis’ och ‘Optic Illusion’ var farligt läckra ihop med några av de du har här… Farligt värre 😉

    Jag har låtit knölarna dra lite vatten en stund, som jag gör med amaryllis, innan jag planterat de i kruka. De är ju oftast lite torra.

    Tack för härliga tips! Carina

  3. Hej Anna, jag har inte kommit till dahliorna ännu, tror inte jag kommer dit heller, är nog för gammal och har upplevt dem tidigare dock inte i min trädgård. Tur att vi gillar olika!
    Kram

  4. Åhh vad många fina du hittat! Jag älskar dahlior, hoppas att mina har klarat förvaringen bara.Annars finns det ju nya att köpa!

    Kram och kul att du tittade in hos mig!
    Ulrika

    • Jag odlade dahlia för första gången förra året och då toppade jag alla mina när de var 15cm höga. Det blev jättebra! Hade varit kul att få se dina sorter som du beställt 🙂
      Ha det gott!

  5. Ja, det kliar i fingrarna nu. Jag får min årliga jordleverans i veckan så jag börjar sätta mina knölar i helgen.
    Jag brukar få blommor till midsommar, hur är det för dig?
    Ha det bra
    Marta

    • Jord behöver jag tack och lov inte köpa eftersom jag tillverkar min egen med Bokashimetoden. Blomning till midsommar, oj det var tidigt 🙂 Mina blommade definitivt senare förra året…har ju bara odlat Dahlia en säsong i mitt liv. Förra året startade jag i april och i år tänkte jag starta nu mars, förhoppningsvis blir blomningen tidigare på det viset.
      Ha det gott!

  6. Oj, nu hänger jag inte med i svängarna… Brukar sätta mina först om en månad, som tidigast, men i år när våren verkar vara här för att stanna kanske jag hinner med att kruka dem tidigare än så? Det är ju mest att de ska förvaras någonstans frostfritt också och om en månad vill barnen ha sin lekstuga åter så då försvinner mitt frostsäkra växtförvaringsställe. Får fundera på hur jag ska lösa det.
    Kram Kristina

      • Fast där har jag inget dagsljus alls är jag rädd. Jag brukar sätta mina krukor på norrsidan av huset vid ingången (där jag ser dem två gånger om dagen), lägga fiberduk över och om de lovar frostnatt lyfta in dem över natten i varmförrådet precis bredvid. Hittills är det bara en dahlia som gått hädan den vägen. Men jag har ju en månad på mig i lekstugan först. Sedan fyller yngsta dottern år och vi har lovat att hon ska kunna leka i lekstugan på födelsedagen. Barnen är sura nog på att de inte får komma in där och leka NU, haha!
        Kram!

      • Stackars barn, dom blir märkta för livet 😉
        Jag använder mig av en vanlig lysrörsamatur i garaget som hänger i ett par kedjor till både till Dahlior, pelargoner, oliv och trädtomat. Funkar fin fint och bilen får snällt stå utanför.

      • Ja, eller hur, uppvuxna med en växttokig mamma! 🙂
        Jag trodde jag var tvungen att ha ”riktig” växtbelysning, en vanlig lysrörsarmatur har jag faktiskt liggande. Bilen lär ändå bli stående utanför när vi ska riva trädgårdsboden – gissa var allt som är i den nuvarande boden ska lagras… 😉 Tack för finfint tips som jag inte hade tänkt på!
        Kram Kristina

      • Tänk på att ha armaturen nära växterna. Det finns det även lysrör att sätta i som är speciellt till växter. Vet inte om dom är bättre men mannen köpte en i år så jag ska testa och se..

  7. Hei! Dahlia er himla fascinerende. De har så utrolig mange vakre uttrykk. Har ganske mange i kjelleren som jeg håper kommer godt i gjennom vinterlagringen. Om en ukes tid skal jeg så nye. Var ikke klar over hvor spirevillige de er. Det oppdaget jeg i fjor. Hilsen Anne

  8. Fina bilder på fina Dahlior. Har bara provat på att köpa färdiga i kruka än så länge och dom åt sniglarna upp (grrr) sen har det inte blivit några mer. Är också rädd att jag kommer glömma/inte hinna med/vara för lat att ta upp dom på hösten … men fina är dom. 🙂
    Kanske nästa år, det finns ju många fina sorter!
    Läste ovan att du använder vanliga lysrör som ljuskälla, det tipset tackar jag för och ska prova!

    • Det gör inte så mycket om man struntar i att ta upp sina Dahlior på hösten, det är bara till att köpa nya nästa vår 🙂
      Jag har under många år även använt mig av lysrör till mina frösådder, funkar utmärkt!
      Ha det gott!

Kommentera

