Trädgårdssysslor, april nr 2

 

Här kommer andra delen om sysslor som görs i trädgården på våren, denna gång handlar det om perennernas skötsel.

perennrabattTänk vad vacker en perennrabatt kan vara om sommaren…

För att få en sån här vacker rabatt gäller det att växterna trivs. Det gör dom om man planterar växterna utifrån deras ståndort = man tar hänsyn till växtens krav på jord, läge, härdighet, vatten och vind. Dessutom måste man ta hand om sina  perenner lite då och då för att de snällt ska blomma och ge sitt allt sommar efter sommar.

vår 2

Tänk vad ful en perennarabatt kan vara om våren…

Så här gör jag:

Jag låter alltid perennerna vissna ner naturligt på hösten, då lägger sig det vissnade som ett skyddande täcke och dom som står kvar upprätt skapar en vacker struktur under vintern.

• Först klipper jag ner alla perennner eller bryter av dom försiktigt  genom att knäcka åt sidan. Du får aldrig rycka upp det som är visset för då är det lätt hänt att du även drar med dig de nya skotten som ska växa upp. Klipp inte ändan ner utan lämna lite ”stump” på ca 5-10 cm. Sen tar du det bortklippta och bryter eller klipper i mindre bitar och strö ut i rabatten. Så smått som du bara orkar…

vår3

Klipp inte för långt ner för då riskerar du att klippa i de nya skotten, det som är kvar kommer så småningom döljas av växten, i detta fall en Stäppsalvia.

• Sen tar du itu med alla löv (om du nu har det). Man tar upp en hög med båda händerna (viktigt att löven är torra) och gnider mot varandra så att löven smulas sönder, upprepa om det behövs. Låt lövsmulet ligga i rabatten, det ska bara vara ett tunt och luftigt täcke av löv och vissnade perenner i rabatten. Det som blir övert kan du slänga på komposten, själv har jag ingen så jag slänger mina i pallkragen där jag har Bokashin.

vår1Usch, säger en del och tycker att det ser alldeles förfärligt skräpigt ut i rabatten, men man vänjer sig…

Vadför ska man göra så här då? Jo, ”skräpet” gör jorden lucker, luftig, fuktighetshållande och är som en naturlig jordförbättrare. Min jord har blivit lika lucker som ströbröd efter många års skräpbehandlig och då kan du tänka dig hur lätt det är att dra upp ogräs i den…

Dessutom trivs maskarna, dom drar ner löven för att äta, sedan bajsar dom ut mullämnen och jorden förbättras ännu mer, kan inte bli bättre!

Förresten vet du hur många löv en daggmask kan äta på en natt? 43 stycken!!! Helt otroligt….daggmask

Men ska du inte gödsla då?? Jovisst, men det får du läsa om i nästa inlägg 🙂

Ha det gott♥/Anna

widget

 

 

 

7 thoughts on “Trädgårdssysslor, april nr 2

  1. Tycker också att sommarbilden på perennrabatten var jättefin. Kul att nån mer gör som jag. Det är helt otroligt hur mängden maskar ökar och fort dessutom. Får jag tag i halm och hö lägger jag på det också. Det gröna som växer upp täcker snart och ogräset trivs mindre bra.

    Bokashi i pallkragen? Lägger du alla hinkar i en eller har du många pallkragar? Jag har grävt ner i en stor murarbalja men tyvärr är djur där och gräver. Börjar bli lite trött på det.

    Ha det gott! Carina

    • Ja, jag har en pallkrage som jag använder, jag fyller på växelvis på höger och vänster sida för att kunna använda färdig jord direkt när den är klar. Jag har ett lock på som är till pallkragar, som ett drivhus…Denna vinter har varit så mild att jag har kunnat göra så här, jag har inte behövt samla på mig en massa bokashi i år för att gräva ner nu på våren.
      Ha det gott 🙂

  2. 43 stycken på en natt! Det är ju otroligt. Jag sparar också en hel del av de vissna perennerna och löven för att ha som jordförbättring. Och nu när jag hört hur flitiga maskarna är kanske jag ska spara ännu mer 🙂 Tack för dina värdefulla tips.

  3. Ååå vilken underbart vacker rabatt!! Jag är trädgårdsentusiast men nybörjare så jag undrar vad det är för blommor och träd i den vackra rabatten?
    Och TACK för tipset om hur man kan klippa ner perennerna och smula ner löven, det ska jag börja med!

    • Hej Therese, vad kul att du hittat hit och att du har nytta av det som jag har skrivit 🙂
      Växterna i rabatten är: stäppsalvia 4 olika tex caradonna som är lila och hög, vit, rosa och en lägre lila sort. Kärleksört ‘Matrona’, marton ‘blue hobbit’, kinesisk malört, lammöron ‘Big Ears’ och träden är japansk dvärgpil ‘Hakuro Nishiki’.
      Ha det gott!

Kommentera

