Nya odlingmöjligheter!

Vet ni, jag har i samarbete med Landgarden fått möjligheten att provodla deras fantastiska och prisbelönta odlingslådor. Landgarden är ett Danskt företag som har funnits sedan 2003 och har under åren utvecklat nya varianter och modeller på sina lådor.

a7b644b5b7ffafa8036b35f2d97fa553

Vackra rostiga lådor av järn (bild lånad på Landgardens hemsida).

Lådorna är tillverkade antingen i järn eller galvaniserat stål. Gillar man den rostiga looken så är det järn som gäller, själv föll jag för den galvaniserade modellen .

Som sagt var fick jag förfågan i våras om jag ville provodla några av Landgardens lådor och givetvis tackade jag ja. Min plan var att byta ut mina gamla murarbyttor av plast vid uteplatsen till dessa stilrena lite större lådor.

20170614_052539

Jag valde den glavaniserade varianten och la till hjul och botten . Eftersom att uteplatsen är stenlagd var det nödvändigt att lådorna hade en botten och hjul så att jag lätt skulle kunna flytta dem vid behov och för att jorden inte skulle ligga direkt på stenläggningen. Man kan också odla i dessa lådor utan botten om man tex ställer dem direkt på gräsmattan. Jag valde också att lägga två lådor ovanpå varandra för att få en större jordvolym, vilket i sin tur gör att jorden inte torkar ut lika snabbt och därmed kräver mindre jobb för min del…sånt gillas ♥

20170515_154807_001

Kraftiga och smidiga hjul på odlingslådorna

När det platta paketet med odlingslådorna kom med budbil kunde jag inte bärga mig utan slet upp det genast. Jag satte igång att montera lådorna trots att det bara var mars månad,  det skulle dröja länge innan jag kunde plantera något skulle det visa sig. Våren 2017 blev svinkall tyvärr…

Men en tröst var att lådorna var väldigt lätta att sätta ihop, bara till att haka i varandra helt utan redskap. Hjulen var däremot lite mer jobb med att skruva på men det följde med en liten skiftnyckel, då gick det ändå väldigt smidigt.

20170511_134359

Här ser ni hur jag har grundat en låda med lecakulor och en fiberduk i botten för dräneringens skull.

Jag fyllde mina lådor med jord spetsad med hönsgödsel, kogödsel, vedaska och lite Bokashi avfall . I botten grundade jag med leca och fiberduk….

På det viset fick lådorna stå ändan tills den 28 maj! Väldigt sent för mig här zon 1 att plantera ut mina sådder,  men kyla ställde till det denna vår.

20170528_093449

Undersidan av krukan efter det att jag skurit av botten.

Jag brukar alltid odla tomater och gurka på just detta stället på min uteplats, det ligger väldigt varm skyddat till och dessutom är det nära när man vill plocka godsakerna.

När jag odlar gurka så brukar jag alltid skära av botten på odligskrukan och plantera ner hela krukan i jorden. Gurka har ju en känslig rothals som inte tycker om att bli blöt och på detta sätt undviker man att få vatten där. Man vattnar helt enkelt utanför den planterade krukan och därmed undviker man också rothalsröta. Fiffigt va?

20170613_123425

Idag växer gurkplantorna för fullt och jag har redan kunnat skörda flera stycken av denna delikata minislanggurka  ‘Green Fingers’ F1.

Fyra plantor gurka fick plats i en låda och lådorna är D40 L120 H50. Man kan säker sätta fler plantor tillsammans men jag hade bara fyra att tillgå.

När det kommer till tomaterna är tre tomatplantor i varje låda en lagom mängd, sorterna som jag odlar i år är Plommontomat ‘Green Envy’ och Körsbärstomat F1 ‘Sweet´n Neat Cherrie Kisses’ (jösses vilket långt namn). Green Envy är en återkommande favorit med sina gulgröna mogna frukter och stark aromatisk smak som jag gillar. Den andra tomatsorten som är en kompakt kruktomat är en nykomling och jag har ingen aning om hur den smakar, någon som provat?

20170624_121216

Minislanggurkan klättrar upp mot väggen på ett galvaniserat kompostgaller.

20170624_121238

Så här ser det ut idag den 25 juni och grödorna är på gång för fullt. Bina som håller till i hotelldelen hjälper till att pollinera så att skörden blir så stor som möjligt. En win to win situation…

Vad tycker jag nu då om Landgardens lådor?

Jag bara älskar dessa snygga och stilrena lådor och TACK snälla Landgarden för att jag fick möjligheten att prova på att odla i dem. Jag vet att det kommer att finnas många många fler av dessa lådor inom en snar framtid i min trädgård. Dessa kvalitéts lådor kostar visseligen en del men är välinvesterade pengar då dem håller ett helt liv. Samtidigt gör du en insats för miljön genom att införskaffa hållbara kvalitativa produkter istället för slit och släng produkter. Gå gärna in på Landgarden.se om du vill veta mer om vilka varianter det finns och vad det kostar.

Vill du också äga en egen odlingslåda från Landgarden? Då kan du delta i min instagramtävling genom att klicka på instagram ikonen här under och följa instruktionera för att delta. Tävlingen avslutas fredagen den 30 juni 2017.

Lycka till och många kramar från mig

/Anna ♥

instagram

6 tankar på “Nya odlingmöjligheter!

  1. De är så vackra lådorna och praktiska. Jag har ett varmt hörn med stenläggning som jag skulle vilja ha tomater på. Dessa är perfekta där med, så bra att de har hjul så de är flyttbara. Med vänlig hälsning, Ann

  2. Så fina de är, jag älskar rost.. Släpar hem från skogen och gamla eldningstunnan blev hem för boxbom.
    Bra tips med krukan på gurkan. Köpte två västeråsgurkor som skrumpnade ihop på ett par dar.. För blöta.. Fick två nya, även de dyngsura, de började också vissna lite, men tydligen hann jag få ner dom i pallkragen i tid, så dom har klarat sig iaf. Synd att jag inte läste detta innan, men jag är försiktig med vattnet.
    Mvh Ullis (by_ullis)

  3. Waw, dessa har jag sett innan, står högt på min önskelista, och kanske man sluppit sniglarna 😘 Rostigt är snyggast 👍

  4. Hej Anna!
    Såg dina murarbaljor som du hade tidigare och tyckte de verkade praktiska och bra. De här lådorna är ju ändå bättre förstår jag. På baksidan av min bastu har jag tänjt ha tomater mot väggen. Skulle ju bli jättefint med låda från Landgarden. Tack för alla fina bilder o tips. Hälsningar Lotta

  5. Skulle vara roligt med en uppdatering på hur de klarat sig i sommar. Vad tycker tex rötterna som stekhet plåt när solen står på. Har funderingar på att byta ut en hel del lådor mot plåt framöver och man vill ju inte göra bort sig alldeles.
    Allt gott
    /Anette

Lämna en kommentar